January 13, 2020

Bostadsbloggen

Bostadsbloggen

År 2019 sken av ljusglimtar på bostadsmarknaden. Det bådar gott för 2020.

Att sia mer och närmare om prisutvecklingen och vilket håll den är på väg mot låter jag bli - det är för ambitiöst och komplicerat för att ge sig in i. Det gäller de flesta och jag undrar varför motståndet att erkänna så mycket till synes är så stort. Jag är uppvuxen med upplysningen att bostäder alltid är en bra investering ekandes i mina öron, år på år på år från typ alla i min närhet. Det är inte sant, förstås. Historiskt har det för otroligt många varit en fantastisk investering, men det är inte samma sak. Det är lätt att låta skarp och vässad när allt är frid och fröjd och slutpriserna de facto går upp. Den reality check vi fick 2017 gjorde gott för den typen av allvetare, nu vågar de inte riktigt ta sig samma självsäkra ton. 

Iallafall, bortsett från prisutveckling och utan att behöva eller vilja djupdyka i snåriga ekonomiska teorier vågar jag peka på några troliga utvecklingsaspekter för nyproduktionsmarknaden 2020. 

1. Koncept 

En mognande marknad ser utveckling i utbudssynpunkt. Det var tydligt 2019 att livsstil och konceptuell värdeskapande försäljning gavs mycket mer rum i broschyrerna och på mäklarnas hemsidor. 

Detta tror jag vi kommer få se mycket mer av. Vinkällare, gemensamma spa-avdelningar, välj dina egna material-vinkeln, löpbanor på tak etc. är bara företeelser på en marknad som har doppat tårna i havet av kreativa riktningar som går att göra. 

Det är dessutom en nödvändig effekt på en konkurrensutsatt marknad med stora utbud. 

Att stå med ett halvklart nybygge jämsides med hundra andra av samma karaktär är en gissningslek med stora insatser. Att skräddarsy och ge sitt projekt en färgklick är att närma sig en målgrupp och ge sig själv verktyg och möjligheter även med passiva köparbeteenden. Det är en feg lågoddsare att dra till med, men jag tror att träning kommer integreras hårdare. Då menar jag inte kala betong rum intill tvättstugan med 10 hantlar och ett löpband. En växande trend för varje år som med rätt kreativa spinn kommer måla upp precis lagom mycket livsstils-inspiration för att driva visningsbesökare. Den får dessutom hjälp av en padel-boom som verkar ha kommit för att stanna och som är skuren för nya lägenheter på nya ytor. Med träning kommer kost, och där finns det också mycket synergier att hitta som är direkt tillämpbara på boende. Vi får se vem av byggherrarna som vågar sticka ut nacken mest. 

2. Personalisering

Vad är motsatsen till stilen på lägenheterna i miljonprogrammet? Den hittills okända benämningen ska beskriva hur det omöjligen ska finnas bra möjligheter för bilpendling, färdig funktionalism, ens en flisa av betong, eller en ynka antydan att du och din granne lever det minsta likadana liv. Personalisering spås ta mer plats än någonsin i den globala ekonomin. Om jag för att nämna några säger Spotify, Instagram, Glossybox och Sniph (alla behöver inte vara giganter) så kommer ni säkert enkelt, på ren instinkt, dra paralleller till hur stor roll din egen person speglar användbarheten i produkten. 

Detta är inget nytt. En studie gjord för ett par månader sen av clutch.co kom fram till att mer än hälften av alla amerikaner prenumererar på en ”subscription boxservice”, d.v.s. typ en goodiebag av något slag - smink, rakgrejer, you name it. Personalisering kommer ta plats i våra boenden. Den enkla logiska följden ”här kommer jag, och jag vill bestämma hur jag ska bo” håller helt vattentätt trots sin enkelhet, tro mig. 

Det kommer handla om hur man sätter sin personliga prägel på en bostad redan innan man flyttat in i den, inte bara på diskmaskinsnivå eller ask vs ekgolv. Om något går att personanpassa kommer det till slut att ske, kanske är ett giltigt motto. Det behöver inte vara det, men att element av den trenden kommer träda in på bostadsmarknaden är jag övertygad om. 

Till kundens fördel kommer den dessutom smälta över på din relation med fastighetsmäklare. En marknad med aktörer vars desperata behov är just att utmärka sig gentemot grannen. Gå in på Mäklarhusets hemsida och säg mig vilka som har snyggast bilder av dem och Fastighetsbyrån. Inte helt lätt, visst? Vilka har fräschast mäklare då? Fråga två har mer att göra med betraktarens öga, men visst ser de ganska lika ut? Skulle du kunna skriva under i blod på att Micke på Svensk Fastighetsförmedling och Johnny på Bjurfors inte har samma kostym? Och texterna i objektbeskrivningarna ser ut att alla ha samma författare. Från andra hållet sett så får alla medlemmar i en bostadsrättsförening, från ovan nämnda yrkesmän och kvinnor, samma identiska upplysning om en nyligen slutförd försäljning nertryckt i brevlådan. Personalisera relationen är det som återstår. 

3. Miljö 

En ännu värre lågoddsare än träning som ingrediens i värdeskapande försäljning. Men det är något att glädjas åt och på tiden att större miljömedvetenhet i produktionsansvaret kommer bli kritiskt för att kunna gå 12 ronder mot resten av utbudet. 

Material och själva byggprocessen kommer vara det som headlinear den delen av broschyren, men den smarta kommer fokusera på hur all återvinning bland föreningens medlemmar ska effektiviseras och hur energismart allt kommer vara. Det finns massor med initiativ från staten i form av investeringsstöd och breda planer för energieffektivisering, vilket är bra. För dig som köpare eller annan part på marknaden kommer miljöprofileringen ta sig an en sexigare form när den ska marknadsföras utåt för att driva försäljning. I ett extremt exempel skulle prisvinnaren vara det projekt som har hologram av Greta Thunberg i varje trappuppgång. Kanske med ljudeffekter där ”hon” säger att detta faktiskt var sista gången du slängde glasflaskor i brännbart-lådan. 

Skämt åsido kommer det finnas många praktiska grepp att ta för att både göra stor miljövinst och utmärka sig gentemot konkurrenten. Jag ser även här fram emot kreativa vinklar med handfast effekt. Välj noga och väl. 

Författare

Av: Isak Moberg,